Jäit työttömäksi tai sinut lomautettiin

Työttömyysturvalakiin on tehty määräaikaisia muutoksia koronavirusepidemian aiheuttamien elinkeinoelämän häiriöiden takia. Muutokset vaikuttavat esim. soviteltavan päivärahan määrään ja omavastuuaikaan. Osa muutoksista koskee vain lomautettuja ja osa muutoksista kaikkia työttömiä. Muutokset ovat tulleet voimaan porrastetusti 16.3., 1.4., 11.5., 1.6., 12.6. ja 1.7.2020 alkaen, ja ne ovat  voimassa 31.12.2020 asti. Lue lisää muutoksista kohdasta määräaikaiset muutokset. 

Asiakaspalvelussamme on tällä hetkellä valtavasti ruuhkaa, joten toivomme, että löydät täältä vastauksen työttömyyspäivärahaa koskevaan kysymykseesi.

Sain lomautusilmoituksen tai minut irtisanottiin, mitä teen nyt?

Ilmoittaudu työttömäksi TE-toimistoon viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänäsi osoitteessa www.te-palvelut.fi.

Olenko oikeutettu päivärahaan?

Oikeutesi päivärahaan on mahdollista tutkia vasta hakemuksesi saavuttua. Sivulta päivärahan saamisen ehdot voit tarkistaa millainen työ kerryttää työttömyyspäivärahan saamiseksi vaadittavaa työssäoloehtoa.

Kuinka suurta päivärahaa voin saada?

Päivärahasi määrä lasketaan työttömyyttä tai lomautusta edeltävän 6 kuukauden keskipalkasta. Päivärahan määrää voi arvioida oman palkkansa perusteella WebKassasta löytyvällä laskurilla tai tarkistaa suuntaa antavan määrän tästä taulukosta. Kassa ei laske etuuden määrää etukäteen. Tämä tutkitaan vasta hakemuksesi käsittelyn yhteydessä.

Haenko päivärahaa Kelasta vai teiltä?

Työttömyyskassan jäsenenä sinun tulee aina ensisijaisesti hakea etuutta työttömyyskassalta. Kassa tutkii ehdon täyttymisen hakemuksesi ja siihen liittämiesi selvitysten perusteella. Jos saamisen ehdot eivät täyty, saat asiasta kirjallisen päätöksen, jonka jälkeen työttömyyskorvausta haetaan Kelasta.

Koska voin hakea päivärahaa?

Ensimmäisen ansiopäivärahahakemuksen voit täyttää Webkassassa kahden viikon jälkeen. Etuus haetaan aina jälkikäteen eli hakemusjakson loppupäiväksi voi laittaa enintään kuluvan päivän. Tarkat ohjeet hakemiseen löydät kohdasta Päivärahan hakeminen

Miten ja milloin teen seuraavan hakemuksen? 

WebKassan jatkohakemuslomakkeet avautuvat käytettäviksi vasta kun ensimmäinen päivärahahakemuksesi on käsitelty. Hakemuksesi käsittelyyn saakka voit ilmoittaa työttömyyspäiviä koko ajan lisää Ansiopäivärahahakemus-lomakkeella. Jos sitten ensimmäisen käsittelyn jälkeen haluat hakea etuutta 4 kalenteriviikon jaksoissa, täytä Muutettava jatkohakemus. Jatkohakemuksen voi tehdä heti, kun hakujakso on kokonaan kulunut, eli jos hakujakso päättyy huomenna, hakemus ei ole tänään täytettävissä.

Miksi hakemukseen tarvitaan liitteitä?

Liitteitä tarvitaan päivärahaoikeutesi selvittämiseksi ja päivärahasi määrän laskemiseksi. Liiteluettelon löydät kohdasta Päivärahan hakeminen. Liitteiden puuttuminen hakemuksesta hidastaa hakemuksesi käsittelyä merkittävästi. Pyydämme puuttuvia tietoja ensisijaisesti WebKassan kautta tulevalla viestillä, josta saat sähköposti-ilmoituksen. Varmistathan, että meillä on oikea sähköpostiosoitteesi WebKassan Omat tiedot-kohdassa.

Ettekö voi pyytää liitteitä työnantajaltani suoraan?

Kassan tehtävä on päivärahojen maksatus. Sinun tehtäväsi on täyttää hakemuksesi ja huolehtia, että siinä on käsittelyä varten tarvittavat liitteet. Mitä tarkemmat liitteet hakemuksestasi löytyvät sen käsittelyn alkaessa, sitä varmemmin se saadaan käsittelyn yhteydessä myös maksuun. Jos hakemuksesta puuttuu liitteitä, niitä pyydetään sinulta, ei työnantajaltasi.

Tarvitsetteko verokortin?

Webkassan Tulo- Verotiedot -sivulta näet onko kassalla viimeisin verokorttisi. Jos korttia ei ole, toimita kopio kortistasi hakemuksesi liitteenä. Työttömyyspäivärahan verotukseen kannattaa tutustua sivulla Päivärahan verotus

Kauanko hakemukseni käsittely kestää?

Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Nettisivujen etusivulla on käsittelyaikatiedote, jota kannattaa seurata. Tiedotetta seuraamalla näet milloin ne hakemukset, jotka ovat tulleet samana päivänä kuin sinun hakemuksesi, ovat käsittelyssä. Kun hakemuksesi on käsitelty, saat tulevasta maksusta ilmoituksen tekstiviestillä. Varmistathan, että matkapuhelinnumerosi on WebKassan Omat tiedot -kohdassa.

Rahani ovat loppu, voisitteko kiirehtiä hakemukseni käsittelyä?

Kaikki hakemukset käsitellään niiden saapumisjärjestyksessä. Kassa ei voi käsitellä hakemuksia jonon ohi, koska tiedämme, että kaikilla asiakkaillamme on kiire saada omat rahansa. Tässä poikkeuksellisessa tilanteessa maltillinen odottaminen, huolellisesti täytetty hakemus ja kaikkien liitteiden toimittaminen ilman erillistä pyyntöä on kaikkein tehokkain keino saada rahansa nopeasti.

Välittyvätkö työttömyystietoni liitolle?

Tietoturvalainsäädännöstä johtuen työttömyyskassa ei voi ilmoittaa työttömyydestäsi / lomautuksestasi ammattiliitolle. Ilmoitathan itse tilanteesi muutoksista omalle liitollesi jäsenmaksutietojesi päivitystä varten. Ilmoituksen teet helpoiten liittosi asiointipalvelun / eAsioinnin kautta. Tehyn asiointipalvelun löydät sivulta www.tehy.fi. Suomen Toimintaterapeuttiliiton eAsioinnin löydät sivulta www.toimintaterapeuttiliitto.fi Suomen Fysioterapeuttien eAsioinnin löydät sivulta www.suomenfysioterapeutit.fi